Mina tankar om nya försäljningssätt

Allting jag pratar om här på bloggen har någon koppling till mitt jobb som säljare. Det är en så stor del av mitt liv. Nu var det dock en lång tid sedan jag skrev ett blogginlägg som rent handlade om försäljning.  Ämnet som de senaste dagarna har varit i mina tankar är hur försäljningen har förändrats de senaste åren. Som jag berättat tidigare har jag inte jobbat som säljare väldigt länge. Trots det ser jag skillnader i hur jag arbetar nu mot för några år sedan.

Det som fick in mig på tankebanan var när en kollega rådfrågade mig om försäljningstips för en kund för ett par dagar sedan. Hennes kund säljer bilinredning vilket är en gammal produkt. Jag menar inte att företaget är gammalmodigt och “behind the times”, de har utvecklat sina produkter över tid. Däremot har produkten funnits på marknaden över en längre period. Därför har försäljningsstrategi för bilinredning förändrats över åren.

Om du undrar vad jag menar med bilinredning så kan du t.ex. titta på en butiken som säljer bilinredning online. Till exempel Ropab i Jönköping, som dock har med exemplet att göra!

För att demonstrera hur försäljning har förändrats tänkte jag använda hennes kund som ett exempel. Däremot vill jag inte fokusera på företaget i sig men jag tycker produkten kan vara ett bra exempel för att demonstrera förändringen.

Försäljningsförändringar

Om min kollega hade rådfrågat mig för ett par år sedan om hur hon skulle hjälpa kunden sälja bilinredning hade jag kanske gett henne andra förslag. Tidigare hade jag antagligen föreslagit att hon borde undersöka vilka företag i säljregionen som äger stora bilflottor. Det hade antagligen varit stora företag som äger stora mängder tjänstebilar. Eller möjligtvis ett företag som hyr ut tjänstebilar. Hon hade sedan kontaktat företagen och försökt bygga en relation. Efter långa förhandlingar är det möjligt att hon slutligen hade kunnat sluta ett avtal.

Nu arbetar säljare mycket mer digitalt och det gör att vi kan vara effektivare och inkludera småföretagare i försäljning. Hon kan nu genom olika digital kanaler marknadsföra sig och sen kontakta småföretagare eller individer. Det gör att hela marknaden har blivit mer decentraliserad med ökad kraft för entreprenörer.

Den decentraliserade och digitaliserade trenden gör att jag säljer mycket mer till mindre aktörer nu än vad jag gjorde för några år sedan. Dessutom är jag ganska ny inom säljbranschen, det är helt otroligt hur mycket hela världen har förändrats under de senaste 20 åren.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>