Jag som säljare får ofta frågan ”vad är det svåraste att sälja?”, ”vad är det lättaste att sälja?”, ”vad ska jag tänka på för att bli en bättre säljare”. Dessa frågor är verkligen inte lätta att svara på, både för att alla är olika, men också för att det är så många aspekter som spelar roll. Ta till exempel en måttbeställd bänkskiva. Skulle du själv säga att en måttbeställd bänkskiva är lätt eller svår att sälja? I min tanke finns det nämligen argument både för och emot. Det som kan göra det lätt att sälja är att det är enkelt att hitta säljargument, just eftersom det är en måttbeställd bänkskiva som vi snackar om. Det finns inga hinder för en köpare på plats osv eftersom allt går att anpassa (i stort sett). På en måttbeställd bänkskiva finns det också nästan oändligt med variationer av material och färger, vilket gör det lättare att hitta en såkallad ”perfect fit” för alla smaker. I dessa aspekter så känns det ganska lätt, eller hur? Och det är här jag menar att det finns många sidor av detta mynt. För hur anpassningsbar en måttbeställd bänkskiva än är så finns det några saker som talar emot att det skulle vara lätt att sälja också. I de flesta fall så byter man inte bara en bänkskiva i köket, utan man renoverar hela köket när man ändå håller på. Detta innebär att man helt plötsligt inte bara säljer en måttbeställd bänkskiva, utan snarare att helt kök. Ett helt kök har helt andra utmaningar och är dessutom en mycket större ekonomisk fråga än bara en bänkskiva. Detta innebär helt nya utmaningar som man som säljare behöver vara uppmärksam på för att trycka på rätt sak. Jag skulle därför säga att det inte finns något som är lätt eller svårt att sälja. Allt har likt en måttbeställd bänkskiva många aspekter att ta hänsyn till, och därför kan något som kan tyckas vara lätt, vara otroligt svårt i vissa sammanhang och lättare i andra.
- Home
- / Uncategorized
- /
- Måttbeställd bänkskiva, en enkel match att sälja, eller?
Välkommen
Hallå där. Jag heter Daniel, men kallas DF av mina nära och kära. Jag är utbildad säljare och har jobbat med det i många år. Det här är min blogg Imagine DF. Mina tankar, mina åsikter och mina värderingar. Det ligger redan ute lite säljtips som jag hoppas ni kan ha nytta av, både i er verksamhet och privatliv.