Är du företagare behöver du kunna sälja. Det spelar egentligen inte så stor roll vad du sysslar med för något, i det stora hela kommer det att i slutändan handla om något du vill sälja.
Om du inte känner dig som en speciellt bra säljare kanske du behöver gå en säljkurs. Det finns flera säljkurser som är högt respekterade och har fått mycket goda omdömen för sina kurser.
Men redan här och nu kan du få lite tips och idéer om hur en säljare bör vara. Jag ska lista delar som är av största betydelse för att en säljare ska lyckas med sitt arbete. Se det som en mindre version av en säljkurs.
- Lyssna
Du måste självklart kunna prata för din produkt för att bli en lyckad säljare. Men något som är lika viktigt är att kunna lyssna. Och med att lyssna menar jag att verkligen höra vad dina kunder säger. Genom att förstå dem och vad de tycker kan du förstå vilka förändringar du behöver göra, och det är till din stora fördel. En säljare som bara pratar men inte lyssnar vill ingen veta av. Ännu mindre göra affärer med.
- Spela in dina samtal med kunden
Detta är ett fantastiskt bra tips att börja följa. Genom att spela in dina samtal med kunderna och sedan lyssna på dem i efterhand kan du lära dig mycket om dig själv som säljare. Har du inte varit koncentrerad på kunden och vad kunden säger kommer du genast att märka detta på uppspelningen. Då kan du korrigera det till nästa samtal med en kund. - Var förbered på svaren
Förbered dig och plugga in olika argument som en kund kan tänkas komma med för att inte köpa din vara. Genom att veta vad du ska svara på ett visst argument kommer du låta betydligt mer övertygande, vilket kommer ge dig mer kunder. Skulle du inte ha något att invända till en kunds argument kommer motsatt effekt att gälla. Kunden kommer tappa förtroendet och kommer med största sannolikhet inte att göra affärer med dig. - Ärlighet vara längst
Att denna klyscha stämmer har visat sig genom tiden. Den stämmer bra in på säljandet också. Genom att ljuga utsätter du dig själv som säljare och ditt företag för stora risker. Förtroende och omdöme är något som man bygger upp gradvis, men genom att ljuga för kunder kan det rasa kraftigt. Dessutom är en säljare som ljuger oftast dålig på att övertyga kunden. Det hör ihop med nästa punkt. - Tro på produkten du säljer
Det kan tyckas självklart, men det är inte alltid så. Skulle du själv köpa produkten? Om du inte tror att produkten du säljer är värst speciell eller nödvändig kommer du inte att lyckas lika bra med att övertyga eventuella kunder.